Op excursie!

27 maart 2019 - Pelagićevo, Bosnië en Herzegovina

Dag 5: 27-03-2019
Het is alweer dag 5 van de Bosnië reis en vandaag staat de excursie op de planning.
We zijn als eerste naar de frontlinies geweest. Hier vertelde 3 mannen hun eigen verhaal over hoe daar gevochten is, de gevolgen en wat hun positie was. Daar waar wij zijn geweest lag een treinrails met een trein van de vijand destijds. Heel indrukwekkend om te zien.
Daarna zijn we door berg en dal gereisd om op het hoogste punt te komen van
Gradaçac. Met klapperende oren en piepende banden zijn we aangekomen en hebben we gelunched bij een monument die daar staat. Dit monument staat voor de 7 mensen die zijn daar hebben gevochten maar zijn gesneuveld.
En dat allemaal om Gradaçac te beschermen.
Na de lunch zijn we weer naar beneden gereden. (Hier heb ik niks van meegekregen omdat mijn luiken gesloten waren 😄).
Eenmaal beneden kregen we de tijd om even de stad te verkennen. In de stad (eigenlijk overal in Gradaçac) zijn heel veel zwerfhonden. Dit is een van de grootste problemen vertelde een Engels docent van de school. De honden hebben een hele rare gewoonte. Ze proberen in de banden van autos te bijten. Wij denken dat het voor hun een spelletje is, maar is heel gevaarlijk. Overgens nog niet fout gegaan.
In de stad hebben we even inkopen gedaan. Eten, drinken en kleren. (Ik heb geen kleren gekocht). Er is in de stad eigenlijk vrij weinig te doen. Er zijn niet veel winkels en alles is klein en rommelig.
We hebben daarom ook lekker ergens gezeten 's middags en rond geslenterd.
Om 16.00 vertrok de bus naar de lekkere bbq die gepland stond. De bbq was bij een heel mooi meer en hebben daar lekker gegeten. Om 18.00 waren weer terug bij het hotel en hebben daarom nu ook nog een hele avond voor ons zelf.
Het is tijd om te douchen om even op te warmen want het was vandaag niet warm. Eigenlijk heel koud.
Morgen is de laatste dag alweer en daarom doen we het vanavond rustig aan.
Joejoe 👋